Dlaczego jest mniej kobiet-naukowców

Kwestia nierówności płci w rankingach najlepszych naukowców na świecie intrygowała badaczy przez kilka ostatnich lat. Po analizie ankiety wypełnianej przez 65 państw, która przygotowała Organization for Economic Cooperation and Development, wyszło na jaw, że problem leży nie w płci, a w... geografii.

Jak donosi "New York Times", w reprezentatywnej próbie 15-latków z całego świata dziewczęta są lepsze w naukach ścisłych niż ich rówieśnicy płci męskiej. Taka sytuacja ma miejsce wszędzie poza USA. Skąd takie różnice? Andreas Schleicher, który nadzorował testy z ramienia O.E.C.D, stwierdził, iż w różnych krajach nauki ścisłe są różnie postrzegane i różne bodźce zachęcają do zgłębiania tajników matematyki i innych przedmiotów ścisłych. Według niego w USA chłopcy częściej niż dziewczęta widzą, jak bardzo nauka wpływa na życie. Poza tym wciąż pokutują stereotypy.

- Jest to widoczne juz we wczesnym wieku, w okolicach 4. roku życia - gdy role społeczne uzależnione od płci zaczynają się kształtować - tłumaczy Christianne Corbett, współautorka opublikowanego w 2010 r. raportu “Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering and Math”. - Kobiety rzadziej chcą zająć się nauką, choć mają oczywiste możliwości, by to zrobić.

Badacze twierdzą, iż takie kulturowe siły są w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii bardzo silne, ale znacznie mniej wszechobecne niż w Rosji, Azji na Środkowym Wschodzie, które jednak mają znacznie wyższy odsetek kobiet w nauce. Np. w Jordanie dziewczęta mają lepsze od chłopców oceny z przedmiotów ścisłych (o ok. 8 procent).
- Dla dziewcząt z krajów arabskich edukacja to jedyna droga ku górze w drabinie społecznej - powiedział Schleicher.
Źródło

Fot.:© Zzzdim | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos